2014-09-26

Tillsammans in i framtiden!

De senaste årtiondena har flera initiativ lanserats för att få oss att använda befintliga resurser bättre. Men fortsatta bilköer och enorma mängder bilar som produceras men inte används effektivt visar att det finns mer vi kan göra.

Vi måste dela mer. Vi ser ökande konsumtion, bostadsbrist och bilköer, samtidigt som hus och lägenheter står tomma, bilar stilla och maskiner oanvända. Det är inte rimligt, särskilt inte när ny teknik kan göra skillnad. Forskare, branchföreträdare och politiker vet att delandeekonomin innebär möjligheter att förbättra våra samhällen – men förändring kommer inte ske utan att någon tar steget.

Så har vi tänkt när vi för två veckor sedan lanserade uberPOP, som tillåter bilägare att dela sin bil med passagerare som önskar beställa en säker och prisvärd åktur. uberPOP har redan fått ett fantastiskt gensvar från både testanvändare och bilägare!

Vi vill med detta inlägg säga TACK till er som testar uberPOP, och till dig som ännu inte fått access, håll ut! Det blir snart din tur. För dig som vill läsa vidare om uberPOP och delande-ekonomin finns mer att läsa nedan.

Delad glädje är dubbel glädje!

— — —

–>Se en infographic om hur uberPOP<–

Delandet idag och imorgon

Idag finns tekniken för att effektivt och säkert kunna dela på resurser på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Nu kan vi till exempel dela på bostaden genom AirBnB och bilen med uberPOP. Eller vad sägs om att dela på ditt kök och din mat genom EatWith? Via FoundedByMe kan vi finansiera varandras drömmar och genom Poshmark kan vi dela våra kläder. Vi har även svenska initiativ i form av andrahandsuthyrning genom qasa.se, delat wifi genom Instabridge och DHL MyWays som pilottestar crowdsourcade budtjänster i Sverige. Listan kan göras lång på tjänster som med hjälp av ny teknik ser till att vi använder befintliga resurser mer effektivt.

Konsultföretaget PwC gör i deras rapport prognosen att omsättningen inom delnings-ekonomin kommer öka från cirka 100 miljarder kronor år 2013, till 2400 miljarder år 2025. Vi kommer jobba för att Sverige fortsätter vara en progressiv kraft som möjliggör för delande-ekonomins utveckling.

Vi vill mer

En genomsnittlig bil i Sverige står still under närmare 23 timmar per dygn och har i snitt endast 1,5 resande. Vi vill förändra det. Vår teknik gör det möjligt att använda den existerande bilparken mer effektivt och därmed minska både antalet bilar och utsläpp. Detta är möjligt. I San Francisco har delandet av bilar blivit så effektivt att det blivit ett alternativ till att äga en bil. Där experimenterar vi dessutom med en utveckling av uberPOP som innebär att varje bil kan göra flera upphämtningar per resa. Se mer om det här. Vi befinner oss just nu i spännande tid av förändring, där ny teknik spelar en avgörande roll. Det känns därför otroligt roligt att genom uberPOP vara med och driva utvecklingen framåt.

Pst! Här kan du läsa ännu mer om UberPOP

Känner du någon som kan vara intresserad av att dela sin bil med uberPOP?

Anmäl personens intresse här: Stockholm och Göteborg

Show more